darkplant.hu

Olvasószoba

A szövegnél is hangosabban -
Sergio Aragonés 'magyarul'

A szilveszteri vidámsághoz adalékként némi szövegmentes humor.

212 oldal alatt a Föld körül -
Kátrány és toll album 3.

Dél-Amerika, Afrika, Ázsia, Észak-Amerika és Ausztrália... helyett egy kis világűr

Mindig a fekete-
fehér úton -
Kátrány és toll album 2.

A magas oldalszámnak hála továbbra is sokszínűen fekete és fehér a KéT.

Funky Koval elveszett kalandjai
A Magyarországon hányatott sorsú kiadvány végre a kezemben. Nemsokára mindenki képrenyőjén.

A hiányzó láncszem -
Kátrány és toll album 2.

Kátrány és Toll második album. Seregonés első kötet. Minden, ami a postaládámból kimaradt.

Erősebben, nagyobb terjedelemben, magasabbra -
Kátrány és toll album 1.

A megszokott Kátrány és Toll, ám ezúttal 200 oldalon. Nuff Said.

Doctor Who Magazine 451.
A világ elsőszámú sci-fi magazinjának új száma interjúkkal, képregénnyel, információkkal az új szezonról, a Asylum of Daleks részről.

Locke & Key
Fantasy (horror) az igényesebb fajtából. Mégis gondjaim vannak vele. Mégis olvasom. Ki érti?

Kátrány és Toll 9 + Logan különszámok
Komolyabb vizekre evezett a fekete-fehér underground kiadvány.

Doctor Who Magazine 441.
A világ elsőszámú sci-fi magazinjának új száma interjúkkal, képregénnyel, karácsonyi előzetessel.

Swords
Ígéretes, magyar, digitális, fantasy, képregény. No, majd meglátjuk.

Codex Arcana magyarul -
Kátrány és Toll 2011/4 különszám

A Howard Phillips Lovecraft emlékének szentelt Dark Horse Presents 142. száma egy az egyben magyarul.

Olvasónapló -
Kátrány és Toll 8.

Két olyan történet melyet elsőre nem lehet hová tenni. És egy frappáns rémmese. Ez a Kátrány és Toll 8 tartalma.


>> Összes könyv


2006.02.14.
A tizennégy karátos autó
© 2005 Képes Kiadó A tizennégy karátos autó és más Rejtő Jenő képregény

Hosszú elmaradásomat pótolandó mintegy 20.000 Ft értékben vásároltam be képregényeket a HungaroComix 2005. novemberi kiállításon és találkozón. Ezeken az oldalakon szeretném közzé tenni az egyéni véleményemet a begyűjtött művekről, úgyis mint ajánlót vagy éppen nem ajánlót azoknak, akik még nem olvasták e műveket. Azon kiadóktól és alkotóktól, akiket itt nem sorolok fel mélységes elnézést kérek, de az anyagi keretem kimerülte után nem találtam egyetlen, az én bankomhoz tartozó automatát sem a Sugárban, sem mellette az Ikeában. Egyéni probléma, de ők majd máskor kerülnek sorra.

Kis képregény-történelem következik, a rajongók számára tán kicsit unalmas, de hátha van, aki még nem tudta, s amúgy sem árt néha ismételni. A képregényhez kapcsolódó számtalan sztereotípia egyike az, hogy a fekete-fehér a régebbi gyökerű, a színes nyomdatechnika korát megelőző időkből származó. Pedig a modern kori, amerikai képregény épp a színes újságnyomás, pontosabban a sárga szín bevezetésének köszönheti születését. A fekete melletti sárga szín használatát ugyanis egy rajzos sorozaton tesztelték, melynek főhősét színezték sárgára, innen kapta a nevét: Yellow Kid, azaz Sárga Kölyök. A fekete-fehér comixnak alapvetően nincs köze sem korhoz, sem technikához. Az újságok hasábjain manapság közölt comics stripek szándékosan úgy készülnek, hogy színek nélkül is élvezhetőek legyenek, de kifestett változatban is elkészülnek és az újság dönti el, melyik változatot hozza le. A fekete és fehér színek, csak nagyon ritka esetben, nagyon tehetséges rajzolónál idézik elő azt, hogy sokkal nagyobb hatást érnek a kockák színek nélkül, mint azokkal. Még a Fekete Fehér Képregényantológia lapjain szereplő sorozatok zöme is színezhető lenne, s még a szándékoltan kétszínűre készült Batman Black & White sorozatnak sem minden epizódja teljesíti be a küldetését.

Mi hát a helyzet a magyar, a Fülesben és társaiban megjelent, eredendően fekete-fehér képregényekkel? Ugyanez, azaz semmi különös. Fazekas Attila maga színezte ki pár képregényét és tette közzé új kiadásban. Zórád Ernő albumai (Pompei, Utazás) ugyanazt a technológiát alkalmazzák, mint a színtelen képregényei, csupán a vonalak jó részét nem fekete, hanem más színnel húzta is és kitöltötte a tereket színekkel. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy ez rajztechnikailag más folyamat, én csupán arra szeretnék rávilágítani, hogy ha nem használt volna színeket, akkor nem ütött volna el a többi munkájától. Mindezek alól természetesen van kivétel, a kézenfekvő Sin City mellett nálunk talán Vass Mihály grafikáit tudnám felhozni példaként, melyek színezve biztosan veszítenének nagyszerű hatásaikból.

Eme hosszú bevezetőnek egyetlen célja volt, megértetni, miért nem találom annyira nagyszerű dolognak a Rejtő Jenő adaptációk kiszínezését. Messzemenőkig egyetértek azzal, hogy a mai fiatalságnak sem szabad Rejtő szelleme nélkül élni, tudom, hogy nehéz rávenni őket az olvasásra, kezdjék hát a képregényekkel és azt is elismerem, hogy az eredeti változat túl béna és 'old skool', de én, aki az eredeti A5-ös füzetekből ismertem meg a Korcsmáros életművet, illetve a Fülesből gyűjtöttem szorgalmasan a heti 2-2 oldalt és fűztem össze a magam módján, nehezen tudom megemészteni ezt a modern változatot. Nem szabad ám elájulni a számítógépes színezéstől, reklámgrafikán oktatják. Azt pedig kikérem magamnak, hogy egy olyan tehetség, mint Varga 'Zerge' Zoltán visszaminősítse magát kihúzónak, és saját rajzok helyett átrajzolja és kifesse Korcsmáros Pál egyedi és felejthetetlen képkockáit. Még a végén azt kell gondoljam, hogy tisztán üzleti érdekből csinálja. Korcsmáros Pál művei hatásosak, megkapóak és maradandóak. Népszerűségét mi más sem jelzi, minthogy ma is másolja az Unicum reklámkampány, illetve, hogy Bujtor István sokáig rajzfilmként, a korcsmárosi alakokat felhasználva képzelte el a mozi változatot. Talán mi is jobban jártunk volna, és a rendező úr sem panaszkodott volna folyton pénzhiányra, de most már kár ezen keseregni.

A Rejtő képregények (és Korcsmáros más művei) nem azért voltak jók, mert kiváló alapanyagokból készültek, hanem mert a szépen megkomponált helyszínekben olyan karikatúra-szerű alakokat álmodott bele a mester, melyek önmagukban is garantálták a sikert. Hús-vér alakban talán csak Stan és Pan közelíthették meg a korcsmárosi magaslatokat. Emlékszem, a Rejtő füzetek nem egy képkockáján tudtunk perceken keresztül nevetni úgy, hogy az oldalon szereplő többi cselekmény még el sem jutott az agyunkig - ilyen rajz például az ominózus derékszíj kereső kép a Három testőrből. És ezek két színben is ugyanolyan nagyszerűen, mint tizenhatmillióban.

Ám ezek után el kell ismernem, hogy a maga módján nagyszerűre sikerültek az albumok. A színes változat tehát csak az eredetit ismerők számára furcsa, aki először találkozik ezekkel a rajzokkal, minden bizonnyal elégedett lesz. Szerencsére az alkotók nem kapatták el magukat, ahogyan sok kezdő tenné, hanem szépen, visszafogottan használják a színeket, a pasztell a régi, fakó majdhogynem némafilmeket idézi. S harmadik számtól kezdve immár keménykötésben kapjuk a jóságot, az évi egy (másfél) album ára pedig még a vékonyabb pénzűek számára sem megerőltető, bár akkor nem marad pénzük más, nagyszerű albumokra.

Weblap: > http://www.kepeskiado.hu/


További képregények:
  1. Kalyber Joe
  2. Rév ciklus: A hívó
  3. Pinkhell I. évfolyam 0. szám
  4. XIII (3. és 4. rész)
  5. A torony: Egy kacsa szíve
  6. A rabbi macskája
  7. Rejtő Jenő képregények
  8. Fekete Fehér 3.
  9. Háborúfüggők
  10. A novemberi képregénykiállítás és vásár



© 2001-2012 darkplant - impresszum és kapcsolat kepregeny