2012.09.25.

Egy óra múlva kint vagyok (... vagy nem)

A cím egy hetvenes évek beli magyar tévéfilmsorozat címének ferdítése. Azért találom ide illõnek, mert az Exit Point társasjáték megoldásához nem árt némi nem klasszikus mûveltség. De ne szaladjunk ennyire elõre. Elsõként ismerkedjünk meg ennek a játéknak az alapjaival.

Az egész a flash tündöklésének idején, a nem is oly távoli 2000-es években kezdõdött. A konzolok már tért nyertek, a valósághû grafikát elõállító videokártyák ott dübörögtek a PC-kben, mindez beledöfte a keresztet a fõként a fantáziát mozgató és logikai képességekre építõ szöveges vagy alig-grafikus kalandjátékok sírjába. Ám ha ki is hal egy jétéktípus, nem hal vele az a nemzedék, mely napokat töltött egy Rátkai, Tihor, Adams szöveges játékainak megoldásával vagy a Sierra, Lucasarts és Adventure Soft remekeinek társaságában. A flash és az internet térnyerése lehetõséget adott, hogy a kalandjátékok egy egyszerûbb, nagyon sûrített formában visszatérjenek. Nincs programlemez, nincs megvásárolt software. Egy böngészõben megjelenõ flash alkalmazás van, az is a végletekig kompakt.

Crimson Room Az õs-játék ("Escape from the Crimson Room", 2004) után elnevezett játéktípusban a célunk, hogy a képernyõn látható szobából kijussunk. Például az elsõ lépés az, hogy gyújtsunk lámpát. Aztán vizsgáljuk meg a könyvespolcot. Az egyik könyvben egy feljegyzést találunk: "képkeret". Ha most elmozdítjuk a képkeretet, egy nyilat látunk, mely lefelé mutat. A padló szonyegét elhúzva újabb nyomra akadunk és így tovább, mígnem megleljünk az ajtó kulcsát és kijutunk.

Az általában vázlatos grafikával, kevés programozói munkával is elõállítható játéktípusból hirtelen rengeteg készült, a fapados kalandjáték sikere ismét végigsöpört a világon. Aztán jöttek a fejlettebb flash verziók, a csilli-villi böngészõs játékok és az Exit Room stílus is letûnt. Noha a mai napig jelennek meg újabb és újabb ily zsánerû játékok, ma már a Fernzyk, Ville-k és Gladiátor játékok aratnak. Az Exit Room pedig észrevétlenül kiköltözött a való életbe.

Mert a játék szabályai, utólag már cseppet sem meglepõ módon, könnyen átültethetõk a gyakorlatba. Zárjunk be egy-több embert egy szobába, amelyben számtalan tárgy található, melyek ezernyi nyomot rejtenek. A falon látható óra által mutatott idõ lehet egy zárkombináció kódja. Egy ártatlan gyermek firkálás utat mutathat egy lakat kódjához. Ha megtaláljuk a megfelelõ eszközt, leereszthetünk egy plafonra aggatott kulcsot és az itt-ott talált segédeszközökkel (UV lámpa, tükör, kulacs) újabb nyomokhoz, tárgyakhoz juttathatjuk a játékosokat, újabb ajtókat és fiókokat nyithatnak meg, hogy még több nyomot leljenek egészen a kétségbeesésig vagy a végsõ megoldásig. A Londonban és keleten elterjed élõ exit room immáron Budapesten is elérhetõ nem is egy helyen.

Mi a Kálvin térnél található Exit Point szobát próbáltuk ki. A fiúk remekmûvet alkottak. A számítógépes változatban könnyú utasítani a programot, hogy addig ne fedje fel a képkeret rejtélyét, amíg az erre utaló nyomot meg nem találjuk. Az életben más. De sikerült megoldaniuk, hogy szinte teljesen lineáris (és ezáltal sikerélményt halmozó) legyen a játék. A szobák berendezése hangulatos volt, a feladatok ötletesek. Az atmoszférát a hanghatások és a világtás nem léte-léte tette teljessé. Öröm volt látni, hogy nem csak a megoldáshoz szükséges tárgyakat helyezték el a szobákban, hanem sok hangulatelemet (és red herringet, azaz vakvágányt) is. Ezek vagy fel voltak matriázva, hogy ne bántsuk, vagy úgy oda voltak csavarozva a falhoz, padlóhoz, hogy világossá tették, ezt nem kell bizergálni. Persze néha ez adja az ötletet. (Könnyen gyanússá válik, ha _nem_minden_ szõnyeg van lerögzítve.)

Kettõnknek két baki miatt (megvolt a megoldás, csak épp' nem voltunk figyelemmel a tetteink helyességére) körülbelül a hetven százalékát sikerült megoldania a lépéseknek. Ám három ember nagyon nagy eséllyel kijut a rendelkezésre álló hatvan perc alatt a szobából. Mivel a tisztesség úgy kívánja, ne írjak le semmit a megoldásból, csupán annyival szeretném könnyíteni a fiatalság dolgát - akik talán nem hallottak ezekrõl -, hogy Weiss Erik magyar származású világhírû szabadulómuvész volt, akit Földgolyó szerte Houdiniként ismertek. A másik pedig, alaposan tanulmányozzák át a Sándor Mátyás címu Verne-regény titkosírásos részét. Valamint mindenki készüljön fel, hogy nem csak az eszét kell tornásztatni, hanem két-három ügyességi részt is meg kell oldani.

Most pedig, kalandra fel! Aki tud és van rá 8000 forintja, próbálja ki az Exitet. Nem fogja megbánni.

Képek, érthetõ okokból, nem készültek.

Back to back ismertetõ az EgyÉv bloggal. Kipróbáltuk - Exit Point

Hasonló cikkek:

Rusty Lake: Roots

Minden család szekrényében vannak csontvázak. Ebben a játékban tucatjával.

Három (majdnem) játék

A Home óta nagyon fejlődött a "nem játék" PC-s játékok piaca. Lássunk pár kortárs alkotást.

39 lépcsőfok (39 Steps) játék

A híres skót regényt ezúttal skótok dolgozták fel történelmileg és történetileg hitelesen, de kevés interakcióval.

Home - egy rendhagyó retro PC kalandjáték

Kinézetre nyolcvanas évek, dramaturgiában kortalan. A szerző szerint horror, de inkább amolyan pszicho-krimi.
Az összes hasonló írás listája
dp @ Blogger dp @ Twitter dp @ Blogger dp @ blog.hu dp @ Blogger dp @ Wordpress RSSRSS feed